marți, 21 decembrie 2010

Management de calitate

In primul rand trebuie sa stabilim clar ce este managementul... Pai, nu putem. De ce? Pentru ca fiecare specialist in management a dat propria sa definitie, unii afirmand ca obiectul de studiu principal al managementului este omul (logic intr-o anume masura, pentru ca un manager interactioneaza in proportie de 99% cu oameni, si o fina cunoastere a omului in general este esentiala), altii fiind de parere ca cercetarea atenta a mediului ambiant economic si analiza unor asa-numite procese si relatii de management din cadrul organizatiilor sunt esenta acestei stiinte etc etc etc.
Trebuie sa recunosc, este foarte important sa incercam sa definim anumite procese umane si sa incercam sa facem niste manuale (similare manualelor de instructiuni pentru diverse electronice) care sa aprofundeze anumite "stiinte", adica sa se adreseze unei zone specifice a creierului si sa se incerce structurarea acesteia pentru a eficientiza activitatile sale. Insa managementul, oricat de mult s-ar incerca sa se evidentieze faptul ca este o stiinta exacta, tinde dupa parerea mea catre disciplinele din profilul uman. Un bun manager (cuvant care provine in mod direct din verbul to manage (lb. engleza) = a se descurca, a reusi, a administra) este caracterizat in primul rand de faptele sale. Iar un manager capabil este cel mai in masura sa vorbeasca despre aceasta disciplina, care insa nu prea implica multe vorbe... ci actiune, decizie, fapte si cel mai important, eficienta. Astfel am ajuns unde vroiam eu de fapt sa ajung... Cei care scriu carti de management, si incearca sa-l defineasca in fel si chip, si incearca sa afiseze prin cuvinte lipsite de consistenta esenta acestei arte (observati ca nu o mai numesc stiinta), de ce se afirma? Ce le da dreptul sa se exprime despre aceasta disciplina care tine doar de inteligenta, spontaneitatea si inventivitatea individului, si nu de niste parametrii prevazuti intr-o carte.
Scrierea unei carti despre management, care este fara indoiala activitatea care se bazeaza cel mai mult pe fapte concrete, mi se pare atat amuzanta, cat si la fel de inutila precum cumpararea cu ultimii bani din buzunar a unui portofel. Cruda realitate este ca ori ai aptitudini de manager, ori nu ai. Un asemenea manual doar te poate indruma in linii mari, dar nu va face manager din tine, sa fie clar!
Revenind la titlul acestui post, "Management de calitate", tot ce am de spus este ca un bun manager trebuie in primul rand sa aiba un IQ ridicat, pentru a fi capabil sa se adapteze si sa actioneze cat mai repede si eficient in orice situatie se iveste, sa fie pregatit din punct de vedere teoretic dar sa si aiba experienta practica, in special in domeniul sau de activitate (este esential sa cunosti munca pe care o face subalternul tau pentru ca astfel stii cat de mult sa ii ceri).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu