duminică, 1 aprilie 2012

Comertul international

Unul dintre cele mai bune lucruri care se poate intampla unei firme este sa inceapa sa exporte ceea ce produce. Fie ca este vorba de un produs sau serviciu, exportul este benefic deoarece astfel se face o infuzie de valuta in tara firmei exportatoare, iar aceasta valuta se va rula apoi in economia locala.
Exporturile si importurile sunt realizate atat de firmele nationale, cat si de cele multinationale, acesta nefiind un criteriu definitoriu daca o firma poate sa intreprinda sau nu actiuni de import si export. Pentru a face o completare, mentionez ca firmele multinationale sunt acele companii care au sedii si puncte de lucru in mai multe tari, pe cand firmele nationale au sedii si puncte de lucru  doar intr-o singura tara, de regula cea de origine.
Nici o tara din lume nu are capacitatea sa isi produca in mod rentabil absolut tot ceea ce are nevoie populatia sa, asa ca toate tarile sunt nevoite sa aiba activitati de comert international, in urma caruia importa ce au nevoie pe plan intern si exporta ceea ce produc in exces. Acest fenomen se intampla exact la fel cum au inteles acum mult timp oamenii ca este bine sa se specializeze pe productia unui numar mic de produse, dar de buna calitate. Astfel fiecare producator isi pastra cat era necesar din ceea ce producea, iar restul vindea, pentru a putea sa isi cumpere celelalte lucruri de care avea nevoie de la alti producatori specializati. In mod similar, tarile care au clima si formele de relief potrivite, pot de exemplu sa produca predominant cereale, pe care le vor exporta tarilor care nu au aceleasi conditii naturale bune pentru a produce acest aliment.
Din punct de vedere economic, este corect ca raportul dintre importuri si exporturi al unei tari sa fie echilibrat, deoarece acest lucru duce si la un echilibru in economia locala, iar echilibrul economic semnifica faptul ca aceasta tara este o tinta buna pentru investitori. Un factor foarte important pentru a se asigura echilibrul economiei unei tari este stabilitatea economica din punct de vedere legislativ a acelei natiuni. Investitorii sunt de regula foarte chibzuiti, si evita sa investeasca in tari unde legislatia nu le protejeaza cat mai bine investitia, si nu le ofera un sentiment de siguranta. Inca un element care este foarte bine analizat de investitori este nivelul coruptiei din tara in care isi propun sa investeasca, care desi este in scadere in Romania, tot se afla la un nivel foarte ridicat.
Comertul international este foarte util societatii, deoarece asigura o mare varietate de produse pe pietele de consum, iar acest lucru avantajeaza in primul rand consumatorii, care au acces tot mai facil la produsele dorite. Comertul international participa la fenomenul de globalizare si este un lucru bun atat din punct de vedere economic, cat si moral, deoarece imbunatateste relatiile dintre tari si creaza legaturi puternice intre acestea. Mai presus de avantajele economice pe care le ofera, comertul international leaga popoarele intre ele, prin produse, serivicii si ideologii pe care ajung sa le impartaseasca.
Pentru orice firma, contractul in urma caruia incepe sa isi vanda produsele si in alte tari este un moment cheie, pentru ca incepand de atunci compania a devenit una care desfasoara afaceri internationale, si asigura constant o infuzie de bani din strainatate, care, cum am mai mentionat la inceputul articolului, vor intra in rulaj in economia locala si participa la cresterea economica nationala.
Un alt avantaj adus de comertul international este cresterea calitatii produselor oferite, deoarece circulatia marfurilor in lume este mult mai facila, pe masura ce se intensifica activitatile de import-export dintre tari. Prin urmare, un efect important al internationalizarii comertului este disponibilitatea unei game tot mai largi de produse, marfuri si servicii in tot mai multe locuri de pe glob, iar din toate acestea cei mai castigati sunt consumatorii, care au la dispozitie produse la un raport pret-calitate convenabil, datorita competitiei la nivel international dintre firme.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu