luni, 20 februarie 2012

Importanta educatiei pentru economie

Este evident ca pentru a spori calitatea populatiei globului, imbunatatirea educatiei este unul dintre factorii de care trebuie sa se tina seama. Nu intamplator o persoana educata este in general mai bine vazuta in societate.
Insa o intrebare buna este: "In ce masura afecteaza nivelul de educare al unui popor economia acestuia?".
Probabil pentru cineva fara nici un fel de studii in economie, nu se poate observa neaparat o legatura directa intre educatie si economia nationala; insa aceasta exista.
In primul rand, trebuie mentionat faptul ca fara a avea la dispozitie specialisti in ramurile economiei, un stat nu se poate administra. Este datoria economistilor bine pregatiti sa gaseasca solutii pentru administrarea eficienta a bugetelor nationale si a institutiilor statului.
In al doilea rand, fara a exista specialisti in toate celelalte domenii, economistii nu ar mai avea ce sa administreze. Este treaba specialistilor sa gaseasca solutii la diverse probleme din societate prin o profunda cunoastere a domeniului lor de activitate profesionala, iar datoria economistilor este sa transforme aceste solutii in realitati viabile din punct de vedere economic. Colaborarea economistilor cu celelalte tipuri de specialisti este esentiala pentru o administrare productiva, indiferent ca aceasta se petrece la nivelul bugetului de stat, sau in cadrul unei companii.
Un stat poate aborda doua tipuri de educare a populatiei sale: universala si elitista.
O tara care alege educarea universala ca mod principal de pregatire are ca scop prioritar educarea la nivel bazic a populatiei. Adica numarul specialistilor pregatiti in tara va fi foarte redus, iar populatia va fi in general apta de munca bazica, neavand o pregatire temeinica in vreun domeniu. Educarea universala este importanta pentru economie si din alte puncte de vedere decat pregatirea omului pentru muncile simple. De exemplu, in cadrul educatiei de baza se afla si educatia sexuala, civica sau de igiena a individului, si astfel se pot salva bani care ar fi fost investiti de stat in sanatatea sau siguranta publica, din cauza lipsei de educare a populatiei in aceste domenii. Intr-o tara care a ales ca mod principal de educare a populatiei pe cel universal, este necesar sa existe multe unitati de invatamant, asezate in asa fel incat toata populatia sa aiba acces la ele. Factori secundari care participa la facilitarea accesului la institutiile de invatamant sunt infrastructura si transportul, care de asemenea trebuie sa fie bine puse la punct pentru a usura si incuraja elevii sa se deplaseze la scoli. Dintre cele doua modele de educare a populatiei unei tari, cel universal este mai costisitor doarece este un proiect cu o amploare mai mare decat cel elitist.
Axarea pe educarea elitelor se evidentiaza atunci cand un stat investeste mai mult in universitati bine dotate, ofera burse consistente si incurajeaza studiul in profunzime a anumitor domenii. Insa accesul la cele anterior mentionate il au doar elitele, cei care sunt intr-adevar cei mai buni din tara si care au fost dispusi sa depuna eforturi suplimentare fata de colegii lor. Intr-un stat care se concentreaza pe educarea si specializarea elitelor, de multe ori sistemul national de invatamant preuniversitar este slab dezvoltat, astfel este necesara pregatirea in particular a elevilor, iar acest lucru si-l permit doar familiile cu o situatie financiara peste medie.
Cand un stat alege ca mod de educare a populatiei pe cel elitist, efectul este producerea imediata a discrepantelor sociale. Din punct de vedere moral, daca ar avea de ales intre educarea universala si cea elitista, statele ar trebui sa o adopte pe prima pentru a asigura o sansa egala tuturor oamenilor si pentru a facilita accesul la un minim de educatie tuturor cetatenilor.
Pentru a adopta modelul de educatie elitist, un stat trebuie in primul rand sa aiba la dispozitie specialisti in diverse domenii care sa puna la punct sistemul de invatamant si care sa educe la randul lor viitorii studenti. Solutia unui stat care doreste sa dispuna de specialisti este sa ofere burse de studiu in strainatate elevilor eminenti si sa spere ca o parte dintre acestia sa se intoarca in tara pentru a lucra in invatamant, administratie, sau pentru a-si deschide propriile afaceri, stimuland astfel economia nationala. Acest lucru s-a intamplat in India, care la mijlocul anilor '70 a inceput sa ofere burse de studiu in strainatate, in special in Statele Unite, in domeniul IT. In ziua de azi, aproximativ 20% din companiile de IT din cel mai cunoscut centru de tehnologia informatiei din lume, Silicon Valley (SUA), sunt detinute de indieni. Totodata, o parte din studentii care au studiat in strainatate s-au intors in tara de origine, si au pus la punct in India unele dintre cele mai bune universitati de inginerie din lume. Acelasi model a fost adoptat in ultimii ani si de China.
Ca si in toate celelalte aspecte ale vietii, solutia se afla in echilibrul lucrurilor. Astfel se poate afirma ca un model ideal de educatie este unul care sa ofere beneficii atat maselor de oameni, cat si elitelor, asigurand astfel functionalitate economica pe toate nivelele, si oferind sanse egale tuturor cetatenilor.
Concluzionez prin a spune ca educatia este motivul pentru care omenirea a evoluat atat de mult si ca aceasta este una dintre cheile asigurarii cresterii economice la nivel national. Doar daca este bine educat, un popor poate face alegerile bune pentru a se orienta spre noi inovatii, spre o buna administrare nationala si spre ascensiunea pe plan mondial ca economie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu