sâmbătă, 3 mai 2014

Amazon.com si omul din spatele acestui urias

"Cred ca trebuie sa fii dispus sa fii neinteles, daca ai de gand sa fii inovator" - Jeff Bezos

Amazon este una din companiile din mediul online al zilelor noastre care se remarca  in primul rand datorita calitatilor omului ce a infiintat-o. Acest articol este despre compania Amazon, un colos din punct de vedere economic si un inovator in logistica, gestiune, depozitare si shopping online. Insa toate aceste lucruri au fost posibile datorita unui om, cel care a fondat compania si care mereu a avut viziunea suficient de proaspata pentru a se reinventa si a duce de fiecare data compania la urmatorul nivel. Numele sau este Jeff Bezos, este fondatorul Amazon, si deocamdata vreau sa discut despre el putin, ca sa vedem ce tip de personalitate poate duce la constructia unei entitati economice de asemenea proportii.
Jeff Bezos s-a nascut pe data de 12 ianuarie 1964 in Albequerque, New Mexico, iar la scurt timp dupa nasterea sa, mama lui Jacklyn s-a remaritat cu cubanezul imigrant Miguel Bezos, care a devenit tatal adoptiv al tanarului Jeff.
Inca de cand era copil Jeff a demonstrat ca are interes in stiinta si aptitudini in fizica mecanica, construind diverse dispozitive pentru a-si tine fratii mai mici afara din camera, demontandu-si si reconstruind la loc patutul in care dormea, iar exemplele pot continua.
Dupa ce a absolvit Universitatea Princeton cu note maxime, Bezos a avut o perioada in care a lucrat pe Wall Street in domeniul tehnologiei, apoi a lucrat la construirea unei retele de comert international pentru o companie numita Fitel, iar mai departe a lucrat la Bankers Trust, unde a devenit si vice-presedinte.
Cand acesta facea un drum intre New York si Seattle in 1994 a avut viziunea companiei ce avea sa devina Amazon.com si a scris pe parcursul acelui drum planul de afaceri, a renuntat la jobul sau bine platit din New York si a pornit afacerea pe care si-o imaginase.
Initial Amazon a inceput functionand ca o librarie fizica, iar cand s-a atins pragul de aproximativ 200.000 de titluri in 1995, Bezos a decis ca Amazon va functiona in mediul online, care la vremea respectiva se afla abia la inceputuri. Cu timpul s-a marit varietatea produselor vandute de Amazon.com, astazi cuprinzand o gama foarte larga de la carti, la electrocasnice, alimente, imbracaminte, acestea fiind doar o fractiune din tipurile produselor ce pot fi cumparate.
Amazon a achizitionat mai multe companii de-a lungul timpului, printre care se numara magazinul online Zappos (achizitie facuta pentru aproximativ 1 miliard de dolari) si site-ul Internet Movie Database (IMDb).
Ceea ce face Amazon sa iasa in evidenta fata de competitorii sai este in primul rand faptul ca este genul de companie care cauta cai sa reduca preturile, in loc sa le creasca treptat odata ce capata popularitate si notorietate, iar acest lucru se intampla in principal datorita calitatilor de negociator si de "pradator economic" ale lui Bezos. Este foarte cunoscut si temut pentru felul in care isi desfasoara negocierile, de cele mai multe ori obtinand preturi de achizitie extrem de scazute pentru produsele pe care le comercializeaza, obligand producatorii sa isi regandeasca tot managementul intern pentru a putea obtine profit in urma unui contract de volum mare semnat cu Amazon. O astfel de abordare duce la produse ieftine pentru consumatorii de rand si la cresterea calitatii managementului si a metodelor de productie a firmelor ce furnizeaza produsele catre Amazon. Este o situatie win-win care apare datorita tenacitatii lui Bezos si a ambitiei sale neclintite de a obtine ceea ce isi stabileste. Compania isi propune un profit redus pe unitatea vanduta, insa tinteste volumul foarte ridicat de vanzari. Jeff sustine ca cele trei idei mari de la Amazon sunt: "gandirea pe termen lung, obsesia fata de clienti si dorinta de a inventa". Datorita acestor calitati Forbes l-a numit omul de afaceri al anului in 2012.
Compania Amazon comercializeaza si produse proprii, printre care se numara e-book reader-ul Kindle, care de la forma sa initiala destinata doar cititului de carti a evoluat pana la modelul Kindle Fire, care este o tableta PC ce ruleaza pe sistemul de operare Android. De asemenea circula zvonuri despre faptul ca Amazon se pregateste sa intre pe piata smartphone-urilor printr-un model performant si accesibil.
O inovatie pe care compania o planuieste pe termen scurt spre mediu este optiunea transportului de 30 minute, ceea ce inseamna ca orice colet comandat in zona de acoperire a depozitelor Amazon va ajunge in aproximativ 30 minute la destinatar prin intermediul unor drone cu 8 elice ce vor transporta, sincronizandu-se in mod inteligent intre ele, coletele catre cei care au efectuat comanda. Acest proiect inca este in faza de dezvoltare si testare si va avea nevoie de foarte multe aprobari din partea autoritatilor pentru a fi pus in aplicare, insa ce trebuie remarcat este aerul proaspat pe care aceasta companie incearca sa il aduca in domeniul transportului coletelor si al comenzilor online. Este un pas urias catre viitor care cu singuranta va aduce multe provocari si va ridica multe semne de intrebare in randul companiilor de transport si va duce la nevoia acestora de a inova pentru a tine pasul cu concurenta.
Un alt domeniu in care Amazon a aratat idei revolutionare este cel al logisticii si gestiunii depozitelor sale. Probabil nu exista in nici o alta companie din lume un mod mai bun de a isi organiza depozitele. In depozitele Amazon angajatii nu se deplaseaza prin depozit in cautarea produselor necesare pentru o anume comanda, in schimb exista un tip de dispozitive care se aseaza sub raftul cu produsul necesar unei comenzi, il ridica si il aduc cu totul la bancul de lucru al celui care efectueaza comanda. Aceste dispozitive comunica intre ele pentru a nu se intersecta, alcatuiesc o retea inteligenta de gestiunea a marfurilor din depozit care functioneaza ca o entitate unitara, iar cand isi consuma energia, chiar se duc singure si isi incarca bateriile intr-o zona a depozitului. Coletele sunt asezate de catre persoana responsabila pe o banda rulanta care circula cu o viteza foarte mare, iar cand coletul ajunge in dreptul zonei de incarcare potrivita, un brat robotic le impinge catre o alta banda rulanta secundara care le duce chiar la camionul care trebuie sa le preia.
De regula Amazon foloseste pentru transportul coletelor sale companii mari de transport international precum UPS si FedEx, insa Bezos a mentionat intr-un interviu, spre dezamagirea companiilor mentionate inainte, ca Amazon va initia demersurile pentru dezvoltarea propriului sau sistem de transport international (evident in paralel cu planul indraznet de a transport coletele prin intermediul dronelor).
Dupa cum a si declarat, Jeff Bezos, tatal a 4 copii si liderul unei corporatii uriase ale carei baze le-a pus si pe care o coordoneaza ca pe o mare echipa, este cel mai eficient atunci cand stie ca are oameni care depind de el. Are nevoie sa stie ca trebuie sa lase o mostenire cat mai semnificativa copiilor, ca echipa lui se bazeaza pe calitatile sale de lider, ca actionarii depind de el si nu in ultimul rand, ca are un numar foarte mare de clienti pe care nu trebuie sa ii dezamageasca.
Jeff Bezos este fara indoiala un antreprenor desavarsit, un vizionar si un om de afaceri care a pus mereu gradul de multumire al clientilor pe primul loc, astfel asigurandu-si locul printre cei mai de succes oameni din prezent.

Edit: Amazon tocmai a lansat smartphone-ul Amazon Fire Phone, este primul telefon dezvoltat de aceasta companie si mai multe detalii puteti gasi aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu